Sunshine State - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Nienke Burgwal - WaarBenJij.nu Sunshine State - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Nienke Burgwal - WaarBenJij.nu

Sunshine State

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

09 Februari 2014 | Verenigde Staten, Gainesville

Hey allemaal,

We zijn sinds vorige week vrijdag weer terug in Florida. Na twee drukke en niet altijd even inspirerende dagen in Californië waren we blij om weer terug te keren naar de sunshine state van Amerika. Met een klein beetje geluk aan onze zijde werd ons eerste vliegtuig gecanceld en konden we ipv 3 vluchten nu een route met 2 vluchten krijgen en waren we 7 uur eerder in Florida.

Ook weten we wat meer over ons eigen onderzoek, waar we ten slotte voor deze kant op zijn gekomen. We zullen deze paar weken veel computer werk moeten verrichten om de data op een rijtje te krijgen en nog wat laboratorium werk moeten doen.

Mijn onderzoek gaat over een associatie leggen tussen diverse vet-eiwit ratio's in de melk en de eerste inseminatie succes bij melkvee(omtrent negatieve energie balans). Mariska haar onderzoek heeft met een bepaalde bloedwaarde te maken (BHBA) die in bepaalde hoogte aanwezig is als de koe in een negatieve energie balans terecht komt. Koeien hebben, met name in begin lactatie, de neiging meer energie te verliezen dan dat ze kunnen opnemen. Dit hersteld later maar heeft effect op het voorplantingsapparaat en dus ook op eerste inseminatie succes.

Alhoewel computer werk en lab werk ons doel hier is hebben we al wel een melkveebedrijf van 4000 koeien gezien. Is weer totaal anders dan de bedrijven in Californië. Daarnaast spreken de werknemers hier aardig Engels.

x Nienke